abako_logo
Yhteistyössä on voimaa

Roviolla ovat mediatiedostot hyvin hallinnassa

Peliyhtiö Rovio markkinoi tuotteitaan maailmanlaajuisesti. Markkinointi on aktiivista ja siksi myös erilaisen mainosmateriaalin määrä mittava. Abako rakensi Roviolle mediapankin markkinoinnissa käytettyjen tiedostojen hallintaan.

“Portfoliossamme on tällä hetkellä kymmenkunta peliä, joiden markkinointiin tuotamme valtavan määrän esimerkiksi videomainosmateriaalia, staattisia kuvia ja interaktiivisia mainoksia”, Rovion vastaava tuottaja Marko Pohjosmäki kertoo. “Aikaisemmin meillä oli tämän massiivisen kokonaisuuden hallintaan käytössä Google Drive. Tuskastuimme kuitenkin sen kankeuteen ja niinpä päätimme lähteä hakemaan mediatiedostojemme hallintaan uudenlaista ratkaisua vuonna 2018.”

Tiedostojen tunnistettavuus kaiken keskiössä

Rovion mainosmateriaalipankin suunnittelun lähtökohtana olivat tiedostojen helppo indeksoitavuus, haettavuus ja käyttäjäystävällisyys. “Käytimme suunnittelumme benchmarkeina Shutterstock-kuvapankkia sekä verkkokauppa Zalandoa, jonka tuotteiden hakutoiminnallisuus oli mielestämme erityisen onnistunut.”

Rovion mediapankki kattaa tällä hetkellä noin 25 000 tiedostoa. Materiaalia sinne tuottavat pääasiassa ulkoistetusti useat sisällöntuottajat ympäri maailmaa mutta myös Rovion oma luova tiimi. “Kun materiaalin määrä on näin mittava ja sen tuottajia paljon, on äärimmäisen tärkeää, että pankkiin ladattavat tiedostot ovat helposti tunnistettavia ja yhtenäisesti nimettyjä. Abakon Mediabank-ratkaisussa tähän haasteeseen vastaa järjestelmän tiedostoille luoma ID. Koska ID generoituu automaattisesti, on se aina virheetön ja koodi oikeassa muodossa. Lisäksi lataajat antavat tiedostoille tarkasti määritellyt lisätiedot, joita ovat muun muassa pelin nimi, konseptinimi ja tuotantoaika sekä mainoksen kesto, resoluutio, lokalisointitunnus ja mahdollinen subkonsepti.”

Myös tiedostojen jako some-kanaviin on nyt helppoa. "Kaikki ladattavat videot siirtyvät automaattisesti Youtubeen ja haluttaessa yhdellä klikkauksella myös Snapchatiin, Instagramiin, Facebookiin sekä muutamalle mobiilimainosalustalle."

Roviolla halutaan koko organisaation tietävän, millaista mainosnäkyvyyttä yrityksen tuotteilla kulloinkin ympäri maailmaa on. “Kaikilla roviolaisilla on pääsy mediapankkiin. Ulkopuolisia käyttäjiä kuten mainosalustoja kutsumme mukaan aina tarpeen vaatiessa.”

Laajennusosia käyttöön

Koska Mediabankin ensimmäinen versio on osoittautunut toimivaksi, halutaan sen käyttömahdollisuuksia laajentaa edelleen. Mediabankiin on jo lisätty kirjasto monimutkaisille 3D-sisällöille.

Isompana laajennuksena on suunnitelmissa tuoda järjestelmään mukaan myös pelikohtainen mediatuotantotiedostojen kirjasto. “Nämä tiedostot, joita on yhteensä yli miljoona, ovat vielä toistaiseksi hajallaan erillisillä asemilla ja nyt sisältö halutaan siirtää yhteen paikkaan. Haluamme myös varmistaa, että esimerkiksi tiedostojen metadata ja metatagit toimivat jatkossa järkevästi. Parhaillaan kehitämme tämän laajennusosan visuaalista käyttöliittymäkokemusta. Tavoitteena on, että käytössä tämä omaisuus on meillä vuoden 2023 loppuun mennessä.”

Jopa kolmasosa enemmän fiksua työaikaa

Abakon toteuttama Mediabank on ollut Roviolla käytössä vuoden 2019 alusta alkaen. Marko Pohjosmäen mukaan sen käyttö on tuonut mukanaan selkeitä hyötyjä. “Aikaisemmin tiedostojen järjestelmään lataamiseen käytettiin työajasta jopa yksi kolmasosa. Se, että tuohon työhön menee nyt niin paljon vähemmän aikaa, on toimintaamme selkeästi tehostava hyöty.”

Lataaminen oli aikaisemmin paitsi hidasta, myös virhe- ja riskialtista. “Nyt kun automatiikka on otettu tähän työhön avuksi, ovat aineistojen monimuotoisuus ja laatu nousseet huomattavasti.”

Tiedostojen parantunut tunnistettavuus on hyödyistä ehkä merkittävin. “Tiedostoihin automaattisesti generoituva ID paitsi parantaa aineistojen löydettävyyttä, myös mahdollistaa sen, että yksittäisten mainosaineistojen toimivuutta pystytään nyt seuraamaan tarkasti. ID:n ansiosta saamme tarkkaa dataa esimerkiksi siitä, miten paljon yksittäinen mainos on kerännyt katsojia ja klikkauksia.”

Mainio ratkaisu laajojen tiedostomäärien hallintaan

Rovio julkisti huhtikuussa 2023 uutisen yrityskaupasta, joka toteutuessaan siirtää sen liiketoiminnan peliyhtiö Segan omistukseen. Kaupan seurauksena Roviosta tulee osa noin 7000 pelikehittäjän maailmanlaajuista yhteisöä. “Koska Mediabank on toiminut meidän käytössämme niin hyvin, uskon voivani suositella sitä myös Segalle. Heidän lisäkseen tällaisesta työkalusta voisi hyötyä mikä tahansa muukin peliyhtiö, jolla on tarpeita laajojen tiedostokokonaisuuksien fiksuun hallintaan.”

Rovio ja Abako jatkavat Mediabankin kehittämistä edelleen. “Liiketoimintamme elää jatkuvasti ja niin elää myös toimintaympäristömme. Esimerkiksi uusia mainoskanavia syntyy koko ajan ja mediapankkimme on mukauduttava muun muassa tähän. Abakon iteratiivinen toimintamalli sopii järjestelmämme kehittämiseen erityisen hyvin. Jalostamalla mediapankkiamme pikku hiljaa monipuolisemmaksi, varmistamme markkinoinnillemme valmiuden vastata alati muuttuvan maailman tarpeisiin.”