Yhteistyö Abakon kanssa tukee PRH:n tavoitetta parhaasta asiakaspalvelusta

Paras viranomaispalvelu on Patentti- ja rekisterihallituksen toiminnan lähtökohta. Uudessa strategiassa digitaaliset palvelut ovat asiakaskokemuksen keskiössä. Abakon kanssa tehty yhteistyö tukee PRH:n tavoitteita sekä tarjoaa monipuolisen ja joustavan työkalun, Staton. Staton avulla PRH on onnistunut tarjoamaan asiakkailleen informatiiviset ja helppokäyttöiset verkkosivustot, jotka ovat olennainen osa PRH:n asiakaspalvelua.

– Meille on tärkeintä, että PRH:n asiakkaat onnistuvat ja että helpotamme heidän polkuaan kaikin mahdollisin tavoin. Abakon kanssa tehty yhteistyö on ollut yksi onnistumisen keinoista. Abakolla on hyvin asiakaslähtöinen ote ja yhteistyö heidän kanssaan on nopeaa, mukavaa ja joustavaa. Mikä hienointa, sama pätee Abakon toimittamaan järjestelmään, summaa PRH:n viestinnästä ja asiakaspalvelusta vastaava johtaja Anna Lauttamus-Kauppila.

PRH:n tehtävät, muun muassa kaupparekisteri ja patenttitoiminta, luovat osaltaan Suomen elinkeinoelämän perustan ja tukevat yritysten ja yhteiskunnan menestystä. Stato-julkaisujärjestelmän varaan on rakennettu monia tärkeitä kokonaisuuksia, kuten PRH:n prh.fi-sivusto, intranet sekä PRH:n yhteistyössä Verohallinnon kanssa hallinnoiman Yritys- ja yhteisötietojärjestelmän nettisivusto ytj.fi.

Verkkosivustot toimivat porttina PRH:n sähköisiin asiointi- ja tietopalveluihin, joita käytetään ahkerasti, esimerkiksi YTJ:n yrityshaku-palvelussa tehdään vuosittain noin 19 miljoonaa tietohakua. Myös nettisivustot ovat kovassa käytössä: PRH:n omilla sivuilla asioidaan vuosittain yli 2 miljoonaa kertaa ja YTJ:n sivuilla yli 6 miljoonaa kertaa.

– Stato tavallaan linkittää koko talon ja vastaa päivittäin tuhansien ihmisten tiedontarpeisiin. Sanomattakin on selvää, että järjestelmän täytyy toimia moitteettomasti kovan kuormituksen alla, toteaa Lauttamus-Kauppila.

Abako osaa kysyä oikeita kysymyksiä

Vaativan kapasiteetin järjestelmäosaamisen ohella Abako kerää Lauttamus-Kauppilalta kiitosta joustavasta ja monipuolisesta yhteistyöstä. PRH on yhdessä Abakon kanssa kehittänyt julkaisujärjestelmään uusia ominaisuuksia ja toteuttanut järjestelmän päälle uusia sivustoja. Näitä ovat esimerkiksi PRH:n ja Viestintäviraston ylläpitämä yrityksennimipäivä.fi -sivusto sekä tuoreimpana PRH:n henkilöstölehti ”Ikiliikkuja”, joka digitalisoitiin Staton avulla.

– Yhteinen visio päämäärästä on tuottanut halutun ja onnistuneen lopputuloksen. Uudet verkkosivustot mahdollistavat paremman asiakaskokemuksen sekä helpottavat ja houkuttelevat asiakkaita kääntymään puoleemme, sanoo Lauttamus-Kauppila.

Hyvä ymmärrys PRH:n ja loppukäyttäjien tarpeista on pitkän ja antoisan kumppanuuden perusta. PRH kuvaa Abakoa idearikkaaksi ja asiantuntevaksi kumppaniksi, jonka kanssa on luotettavaa edetä digitalisaation haasteissa.

– Abako tuntee meidät hyvin. He osaavat katsoa asioita meidän näkökulmastamme ja kysyä oikeita kysymyksiä. Olemme saaneet heiltä paljon uusia ideoita julkaisujärjestelmän ja sitä kautta sivustojemme kehittämiseksi. Abakolta löytyy myös osaamista tietoturvan ja saavutettavuuden osalta, jotka ovat meille viranomaisena hyvin tärkeitä, summaa Lauttamus-Kauppila.

Staton avulla onnistumme tavoitteissa ja arjessa

Matkan varrella Statosta on tullut PRH:n viestinnän tärkein sähköinen työväline. Lauttamus-Kauppilan mukaan vaativassa viranomaistyössä helppokäyttöisen ja joustavan julkaisujärjestelmän merkitystä ei voi aliarvioida. Pitkän ja antoisan kumppanuuden myötä luottamus on vahva myös jatkon kannalta.

– Stato on toiminut käytännössä yllättävänkin varmasti, vaikka ainahan järjestelmissä myös haasteita on. Statoa on kuitenkin helppo käyttää, muokata ja myös kouluttaa uusia ylläpitäjiä. Yllättävissä tilanteissa saamme pääosin nopeasti apua Abakolta ja asiat hoidetaan hyvässä yhteishengessä. Heillä on aito halu palvella ja tarttua vaikeisiinkin asioihin.